El juliol de l'any 1963 va morir l'escolapi Jordi Turull, intentant assolir el cim del Mont Perdut.

Arrel de la seva mort i del rescat del seu cos, l'Escola Pia de Catalunya va decidir comprar l'antic sanatori de la vall de Pineta, on un any després, el juliol del 1964, s'iniciaren les Colònies Jordi Turull, en homenatge a l'escolapi mort un any abans.

Han passat ja 50 anys i molts nens i nenes, monitors, familiars, han pogut viure cada estiu uns dies màgics en aquesta vall.

Ara és el moment de posar en comú les vivències d'aquests 50 anys. Per això trobareu a la dreta un enllaç a cada any. Podeu entrar i explicar les vostres anècdotes viscudes aquell any i comentar les dels altres.

divendres, 21 de març del 2014

Colònies Familiars de Pineta. 2005: "Sentits, sentiments. Viu Pineta amb els cinc sentits"

Sens dubte, unes colònies familiars intenses

per Rosa Gavaldà
Sota el lema ‘Sentits, sentiments. Viu Pineta amb els cinc sentits’, l’any 2005 les colònies familiars tingueren lloc del 13 al 23 d’agost. Va ser una tanda extraordinàriament viscuda.

Aquell any es va començar l’alternança de 2 famílies noves amb 2 famílies antigues en la coordinació. Per això els Bas-Gavaldà i els Prat-Monlleó ens varem quedar i es van incorporar a l’equip els Mis-Castell i els Sotil-Gallego, que amb la seva experiència pinetella i il·lusió van fer la coordinació també molt agradable. Vam acordar que aquell any tothom de la tanda gaudiria d’una assegurança inclosa en el preu, que sempre va bé, pel que pugui passar.

Les excursions varen ser: el primer dia a la Cua de cavall del fons de la Vall, un altre dia pel camí del coll de l’Estiveta tot collint maduixes i gerds, un altre matí baixar cap als miradors de Bielsa, però vam pujar de seguida per banyar-nos davant la casa, la de tot el dia va ser a la bonica vall de la Virgen Blanca (al costat del refugi de Biadós) on també ens vam banyar en un escumós salt d’aigua que ens va fer entrar gana pel dinar, també varem anar a Revilla a veure els miradors del Yaga on varem observar voltors, i també ens vam endinsar a l’estreta Vall d’Añisclo i els més valents es varen enfilar a la Penya Montanyesa que va començar amb pluja a l’Ermita de l’Espeluca i va acabar amb bon sol i bona tartera tot baixant del cim. I com que els últims dies erem menys varem organitzar una fabulosa excursió pel Canal de Tella uns quants, mentre la resta ens venien a buscar al poble de Tella, allà varem dinar tots junts i encara varem tenir temps d’entrar a la Cova de l’ós cavernari que hi ha a prop del poble, cosa que es va permetre posar-nos cascs i fer una mica d’espeleologia a tots.
Vàrem expressar els ‘Sentits i els Sentiments’ olorant, tastant, escoltant, tocant, mirant, ballant, actuant, cantant, pintant, plorant i rient i de moltes altres maneres.
Va ser una tanda amb molts sentits i sentiments remoguts pels records. En el ‘Pinetell’ vaig escriure aquest text per reflexar tot el que sentia després d’un any intens i mogut:
“He somniat que un dia tornàvem a trobar-nos a Pineta i m’he emocionat pensant en el passat...
He somniat que a Pineta ajudàvem al Ramon i la Josepa a baixar per l’escala
i m’he emocionat pensant que ara ja no els cal ni la cadira ni la nostra ajuda, perquè ja estan definitivament en el nostre cor i en els nostres records de Pineta...
He somniat que a Pineta caminàvem amb en Jesús Pauné, comentant la feina, els nens, les coses de cada dia i m’he emocionat pensant que ara caminarà per sempre al nostre costat a Pineta...
He somniat que als nostres pobles i ciutats les coses eren diferents i m’he emocionat pensant en totes les famílies afectades pel forat del Carmel, especialment pels García-Pérez, potser a Pineta ho podrem recordar com una experiència punyent però humanament compartida i mirarem endavant cap al fons de la vall de Pineta...
He somniat que a les nostres feines, escoles i tasques diàries ens deien sempre ‘gràcies’ i ‘ho fas molt bé’ i m’he emocionat pensant en el Premi Solidaritat que han donat a la Fundació Arrels, on hi treballa en Salvador Busquets i moltes altres persones que voluntàriament dediquen temps i recursos a les persones sense llar, potser algun dia no caldrà defensar els drets fonamentals i podrem refrescar els peus tranquils, a la platja de Pineta...
He somniat que un dia tornarem a trobar-nos a Pineta
i m’he emocionat pensant... vull que els meus somnis es facin realitat !”

De quan van venir famílies de Mallorca !!!
D’entre les famílies assistents, excepcionalment, hi havia dues de Mallorca (que van repetir l’any següent).
A més aquell any només teníem en Josep M. Rierola de consiliari i l’himne seguia sent el mateix de l’any anterior:
“Pineta és un lloc excel·lent, tot és ple de joia i de pau.
Jo ja vull veure la meva vall, Pineta és un lloc excel·lent: jo vull anar-hi !”

Assistència:
Aproximadament una mica més de 100 persones (30 famílies)
Procedència dels assistents:
Barcelona, Cabrera de Mar, Caldes de Montbui, Granollers, Igualada, León, Lleida, Mallorca, Mataró, Ripoll i Sabadell.