El juliol de l'any 1963 va morir l'escolapi Jordi Turull, intentant assolir el cim del Mont Perdut.

Arrel de la seva mort i del rescat del seu cos, l'Escola Pia de Catalunya va decidir comprar l'antic sanatori de la vall de Pineta, on un any després, el juliol del 1964, s'iniciaren les Colònies Jordi Turull, en homenatge a l'escolapi mort un any abans.

Han passat ja 50 anys i molts nens i nenes, monitors, familiars, han pogut viure cada estiu uns dies màgics en aquesta vall.

Ara és el moment de posar en comú les vivències d'aquests 50 anys. Per això trobareu a la dreta un enllaç a cada any. Podeu entrar i explicar les vostres anècdotes viscudes aquell any i comentar les dels altres.

dilluns, 10 de març del 2014

En Pere Kumba us espera a Cobanco - David Bonet


Quan sentia a parlar de Pineta abans de fer el curs de Sensi, pensava que era fruit d’una exageració produïda per l’aroma de les flors que creixen davant de la casa, però vaig caure a les seves xarxes perquè si en parlaven tant, es que allí es coïa alguna cosa gran. M’era difícil imaginar-me en un autocar camí d’una casa de colònies quan no tenia motxilla, ni sac, ni botes. Val a dir que vaig acabar la meva etapa a Pineta seguint pujant amb una maleta amb nanses, bambes de córrer per fer les excursions i un sac amb un estampat digne dels anys 80. En el primer viatge no pujava sol, anava acompanyat dels meus amics de l’ànima però estaven irreconeixibles. Es comportaven d’una manera estranya, semblava que anàvem al Canet Rock, tot cantant cançons amb tornades que semblaven dignes de la cançó protesta i tancaven els ulls i deixaven de respirar quan passàvem per un túnel prop d’aquesta casa misteriosa.
Era estrany seure a la prada i parlar d’activitats, timbaler o Masacari, però poc a poc anava aprenent el llenguatge i què fer quan algú hem deia si volia anar un moment a Cobanco. Del que va començar com una tonteria una setmana santa per saber que era tot allò a formar part de la meva vida i tenir un record que ha anat configurant la meva manera de ser i de pensar. L’únic que m’arrepenteixo és no haver-ho conegut abans o no haver disfrutat de nen aquells 15 dies màgics. Només tinc la visió de monitor, però sempre m’he preguntat com es veu amb els ulls d’un nen. Què pensa quan li ve un noi amb les cames peludes ja i li diu que anem a ballar el Xipi-Xipi o què explica quan torna al cole després de les vacances als seus companys, intentant fer entendre el que significa ser un pinetenc. Només tinc els comentaris del Pere Kumba, que mai ha entès que encara l’esperen a Cobanco. I dic això, perquè aquesta broma va sorgir d’una de les bogeries que plasma millor fins on arribes a estar enganxat d’aquest coi de gent, “els de Pineta”. Un dia, sobre les 5 del matí baixava per les escales de casa meva tot sentint el meu pare que des del llit hem deia: “Tu el que ets, és burro, qui s’aixeca un dissabte a les 5 del matí sent vacances?”. Fora m’esperava un amic que sempre assegura rises amb la cara de son i preguntant-me: “n’estàs segur?”. Vam fer el rècord de pujar en menys temps a Pineta, tot esquivant camions i fent parades tècniques a gasolineres de carretera que serveixen els cafès que sense cigarro, t’asseguren un bon... Vam arribar abans que els monitors s’aixequessin. Vam anar corrents al clapping on dormien i a cau d’orella els vam dir: ”El Pere Kumba us espera a Cobanco”. De fons sentíem el jevits que sonava al walkman d’un dels monitors i teníem por que el monitor més “extreme” que ha passat per totes les tandes ens girés la cara, però sens dubte és de les coses més brillants que he fet a Pineta.

Però seria injust no parlar ni de les converses a l’habitació de les Toiximoris, ni la gran excursió als Prats de la Riba amb Borda, ni l’any fent de dolent LETEU i rebent tot de globus d’aigua, ni les corredisses amb la Morituns de la borda al lavabo de la casa, ni les orugues-orugues, etc.

Tot aquell que ha anat a Pineta sabrà del que estic parlant i segur que li han vingut mil imatges al cap. I tot aquell que no hi ha anat, només li puc dir una passatge d’un llibre que sempre ha fet furor a Pineta: “Les persones grans no entenen mai res, totes soles, i per als nens és molt pesat haver-los de donar sempre explicacions. I cap persona gran no entendrà mai que això sigui tan important!”
 David Bonet

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada